Savonlinnan Kirkkomusiikkiviikkoa vietetään 27.10.-3.11.

Perinteikästä Savonlinnan Kirkkomusiikkiviikoa vietetään tänä syksynä 27.10. - 3.11. Viikon ohjelma on monipuolinen ja mielenkiintoinen: Luvassa on seurakunnan omien kanttoreiden Gospel-gaala kolmessa eri kirkossa sekä vieraita Italiasta ja Unkarista asti. Pyhäinpäivän suositut Sinua en unohda -hetket kutsuvat hiljentymään muistojen äärelle. Viikon päättää Savonlinnan orkesteri Kimmo Tullilan johdolla.

Kirkkomusiikkiviikon Gospel-gaala
Su 27.10. klo 17 Rantasalmen kirkko
Ke 30.10. klo 18 Kerimäen talvikirkko
Pe 1.11. klo 18 Savonlinnan tuomiokirkko

Gospel-gaalassa kuullaan rakastettuja gospel-klassikoita. Mukana on kappaleita niin genren sydänjuurilta Amerikasta (Deep River, Oh Happy Day) kuin kotimaisiakin klassikoita (Mårtenson: Jumala rakastaa maailmaa, Heikkilä: Täällä Pohjantähden alla). Sovituksista vastaa bändin pianisti, Enonkosken kirkkomuusikko Mika Siekkinen. Laulusooloissa ja stemmalaulussa Savonlinnan seurakunnan kanttorit Katariina Kokkonen, Minna Malinen, Maria Padatsu, Minna Raassina, Pia Rask ja Sauli Rissanen.
Vapaa pääsy, käsiohjelma 20 €.

Kuvassa: Pianon äärellä Mika Siekkinen, rivissä vasemmalta Sauli Rissanen, Katariina Kokkonen, Minna Malinen, Maria Padatsu, Minna Raassina ja Pia Rask.

Ma 28.10. klo 18 Tunnelmia Shylockin Venetsiasta -konsertti tuomiokirkossa: Ensemble Lucidarium, Italia

Vanhaan musiikkiin erikoistuneen italialaisen Ensemble Lucidariumin konsertin ohjelmasisältö on saanut inspiraationsa Shylockin ajan Venetsiassa soitetusta musiikista. Shylock on yksi Shakespearen draaman ”Venetsian kauppias” (The Merchant of Venice) päähahmoista. Kauppias Shylock oli juutalainen ja Shakespearen näytelmä on kuuluisa tämän kuvauksen herättämistä antisemitismiin liittyvistä kysymyksistä. Näytelmä ja sen myötä tämän konsertin musiikki sijoittuvat 1500-luvun Venetsiaan. Ensemble Lucidarium on vanhaan musiikkiin erikoistunut yhtye, jonka julkaisemat levytykset ovat voittaneet lukuisia palkintoja. Yhtye on esiintynyt useilla eurooppalaisilla radiokanavilla äänitetyissä ja suorissa lähetyksissä.Vapaa pääsy, käsiohjelma 20 €. Konserttia tukevat Istituto Italiano di Cultura Helsinki ja République et canton de Genève.

Ti 29.10. klo 18 Kirkkomusiikkiviikon urkukonsertti, tuomiokirkko:
István Bán (Budavár, Unkari), urut.

Konsertti liittyy Unkarin kulttuuri- ja tiedekeskuksen yhteistyössä Savonlinnan kaupungin ja paikallisten yhteistyötahojen järjestämiin Unkarin Kulttuuriviikkoihin Savonlinnassa 2019. Savonlinnan konsertin toteuttamista on tukenut Budavárin kaupunki.
Vapaa pääsy, käsiohjelma 10 €.

La 2.11. klo 13 Sinua en unohda -hetki, Ahvensalmen siunauskappeli. Musiikkia kaipauksesta ja toivosta.
Mukana kanttori Minna Raassina ja kappalainen Jaana Paju.

La 2.11. klo 13 Sinua en unohda - hetki, Pääskylahden kappeli
Mukana kanttori Minna Malinen ja pastori Kaisa Oittinen.

La 2.11. klo 14.30 Varparannan hautausmaa. Mukana kanttori Minna Raassina ja kappalainen Jaana Paju

La 2.11. klo 15 Sinua en unohda -hetki, Talvisalon kappeli.
Mukana kanttori Minna Malinen ja pastori Tero Tyni.

La 2.11. klo 18 Sinua en unohda -pyhäinpäivän iltamusiikki, tuomiokirkko. Tilaisuudessa luetaan vuoden aikana tuomiokirkkoseurakunnasta poisnukkuneiden nimet ja muistetaan heitä. Pyhäinpäivän iltamusiikkisävelistä vastaa kanttori Katariina Kokkonen. Mukana pastori Johanna Tykkyläinen.

Su 3.11. klo 19 Kirkkomusiikkiviikon päätöskonsertti, tuomiokirkko
Savonlinnan Orkesteri, johtaa Kimmo Tullila
Inka-Elina Kuokkaniemi, oboe; Jari Vepsä, huilu
Johann Sebastian Bach: Orkesterisarja h-molli, Gabriel Fauré: Pavane, Wolfgang Amadeus Mozart: Oboekonsertto