Kirkon keskusteluapu etsii uusia vapaaehtoisia Savonlinnaan

Kirkon keskusteluavun Savonlinnan päivystykseen haetaan uusia vapaaehtoisia. Haku alkaa maanantaina 16.9. ja koulutus käynnistyy lokakuussa.

Kirkon keskusteluavun Savonlinnan vapaaehtoisia ohjaavat johtava perheneuvoja Ulla Juntunen, diakoniatyöntekijä Marja Mustonen sekä sairaalapastori Satu Valkonen

Kirkon keskusteluavun palveleva puhelin päivystää joka ilta vuoden jokaisena päivänä. Puheluita saapuu vuosittain yhteensä yli 42 000. Puhelinpäivystys toteutetaan 40 paikkakunnalla koulutettujen vapaaehtoisten sekä kirkon työntekijöiden voimin. Uusien vapaaehtoisten koulutus käynnistyy Savonlinnassa lokakuun alussa. Haku alkaa maanantaina 16.9.

Kirkon keskusteluavun päivystys on toiminut Savonlinnassa jo vuodesta1975 asti. Tällä hetkellä Savonlinnasta käsin hoidetaan viikonloppupäivystyksiä perjantaista sunnuntaihin. Puhelut ohjautuvat Savonlinnaan kaikkialta Suomesta. Päivystysvuorot jakautuvat siten, että kukin vapaaehtoinen päivystää noin kerran kuukaudessa. Päivystäjille on järjestetty rauhallinen ja viihtyisä työtila kaupungin keskustassa, mutta vuoron voi halutessaan hoitaa myös kotoa käsin.

”Etsimme nyt joukkoomme uusia vapaaehtoisia, joilla on halua, kykyä ja aikaa kohdata ahdinkotilanteessa olevia. Päivystäjän ei tarvitse olla auttamisen ammattilainen. Riittää kun on ihminen ihmiselle. Päivystäjä ei tarjoa neuvoja, vaan yhteydenottajaa tuetaan löytämään elämäänsä parhaiten sopivia ratkaisumalleja”, kertoo johtava perheneuvoja Ulla Juntunen Savonlinnan perheasiain neuvottelukeskuksesta.

Perusteellinen koulutus ja jatkuva työnohjaus auttavat jaksamaan tehtävässä

Kaikki hakijat haastatellaan ja tehtävään soveltuviksi arvioiduille tarjotaan vapaaehtoistyön vaativuutta vastaava ilmainen koulutus. Kouluttajina toimivat Ulla Juntunen, diakoniatyöntekijä Marja Mustonen sekä sairaalapastori Satu Valkonen. Koulutus koostuu seitsemästä parin tunnin tapaamisesta, joiden aikana käydään läpi puheluiden yleisimmät aiheet: päihteet, itsetuhoisuus, yksinäisyyden kohtaaminen ja kriisissä olevan auttaminen. Lisäksi opetellaan erilaisia kuuntelemistekniikoita ja harjoitellaan tilanteita ryhmän kesken. Päivystysvuorot tehdään aluksi pareittain kokeneemman päivystäjän kanssa. Työtä voi ryhtyä tekemään yksin sitten, kun kokee itse olevansa siihen valmis.

Vapaaehtoiset päivystäjät ovat oikeutettuja työnohjaukseen. Päivystäjäryhmä kokoontuu yhteiseen ohjaukseen kerran kuussa. Haastavan puhelun jälkeen voi myös aina olla yhteydessä ohjaajiin ja käydä vaikealta tuntuneet tilanteet läpi heti tuoreeltaan. ”Päivystäjänä toimiminen on todella tärkeä tehtävä, josta vapaaehtoinen saa valmiuksia, taitoja ja sisältöä myös omaan elämään. Jos tehtävä kiinnostaa edes sen verran, että haluat kuulla lisää, hae mukaan koulutukseen. Sen aikana ehtii miettiä, onko tämä juuri minun vapaaehtoistyötäni”, kouluttajat rohkaisevat.

Haku 16.-20.9.

Soita ja sovi haastattelu: puh. Puruvesi-lehdessä juttua ajankohtaisesta ja tärkeästä asiasta: Kirkon keskusteluavun palveleva puhelin etsii uusia vapaaehtoisia päivystäjiä Savonlinnaan. Olisiko tämä sinun vapaaehtoistyötäsi? Tehtävään soveltuviksi arvioiduille järjestetään työn vaativuutta vastaava koulutus lokakuussa. Päivystysvuorot voi hoitaa myös kotoa käsin. Jos et itse juuri nyt koe tätä ajankohtaiseksi, niin kertoisitko kuitenkin kavereille, kiitos  Koulutukseen voi hakea ajalla 16.–20.9. Soita ja sovi haastattelu: puh. 040 865 5653 / Marja Mustonen.

Haastattelut 24., 25. ja 26.9.

Henkilökohtainen haastattelu kestää noin 30 min. Haastattelut tapahtuvat Savonlinnan keskustassa.

Koulutus alkaa lokakuun alussa.

Kokoontumisia on yhteensä seitsemän. Tarkempi aikataulu sovitaan osallistujien kesken.

2019-09-11 13:50:00.0