Rantasalmen uusi ja vanha hautausmaa

Kuva Rantasalmen hautausmaasta

Kappelitie 6, 58900 Rantasalmi

0400 754 158 Seurakuntamestari

Rantasalmen kappeliseurakunnan hautausmaa sijaitsee seurakuntatalo Kirkkorinteen välittömässä läheisyydessä luonnonkauniilla harjualueella. Näkymä sankarihautausmaalle avautuu kirkon pääportailta. Hautausmaan pinta-ala on yhteensä 7,97 hehtaaria. Hautausmaakaava ja käyttösuunnitelma hautausmaalle on laadittu ja vahvistettu 25.4.2016.

Hautausmaa jakautuu kolmeen osaan: pohjoispäätyyn, kalmistoon ja hautausmaahan. Alueella sijaitsee muistolehto, vanhojen hautamuistomerkkien alueet, Vanhan kirkon muistopaikka, sekä 1900-luvun alussa rakennettu kappeliseurakunnan ns. vanha ruumishuone, joka toimii tällä hetkellä hautausmaan työvälinevarastona. Rantasalmen kappeliseurakunnalla ei ole hautausmaakaavan mukaisella alueella erikseen tunnustuksetonta hautapaikka-aluetta, vaan seurakunta osoittaa pyynnöstä hautasijan Savonlinnan seurakunnan Pääskylahden hautausmaalta.

Pohjoispääty -hautausmaa-alue on käytössä oleva ns. uusi hautausmaa-alue. Kalmisto -hautausmaa-alue on käytössä olevaa vanhaa hautausmaata. Hautapaikat alueilla luovutetaan pääsääntöisesti osastoittain rivi- ja numerojärjestyksessä. Hautausmaa–alue on varattu tulevia tarpeita varten ja suuronnettomuuden tai muun poikkeustilanteen tarpeisiin. Tällä hautausmaa-alueella sijaitsee myös Rantasalmen kappeliseurakunnan sankarihautausmaa, jossa on muistomerkit Karjalaan jääneille sekä sodassa kaatuneille sotilaille (314 kpl) sekä muistolaatat kahdelle lotalle. Lisäksi alueella on Petäjäsaaren muistomerkki, jonka on suunnitellut taiteilija Kaija-Leena Hänninen.

Rantasalmen hautausmaan kartta

Etsitkö hautaa? Haudan sijaintitietoa voi tiedustella vainajan nimen perusteella Talvisalon hautausmaan toimistostaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Sijainnin löytää hautausmaan kartastaLinkki avautuu uudessa välilehdessä