Punkaharjun kirkkoranta

Kirkkotie 10, 58500 Punkaharju

Kirkkorannasta on tullut monelle hiljentymisen paikka. Onhan rantakirkkomme aina auki kulkijalle. Kesäisin kirkkoranta on suosittu uimaranta, vaikkei virallinen uimaranta olekaan.

Kirkkorannassa on mahdollista toimittaa hautaan siunaaminen, vihkiminen ja kesä aikaan myös kaste. Kesäaikaan jumalanpalvelusta kirkkorannassa vietetään kerran kuussa sunnuntaisin. Pyhäinpäivänä Kirkkorannassa sytytetään kynttilät vuoden aikana kuolleiden muistoksi lyhyessä hartaushetkessä.

Punkaharjun kirkkorannassa ensimmäinen luontokirkko pidettiin kesällä 2012. Tuon jälkeen kirkkorantaan on vapaaehtoisten voimin rakennettu alttari, saarnantuoli, lukupulpetti ja kastepöytä. Joitakin vuosia sitten kirkkorantaan saatiin led-valot, jotka saavat valaista hämärän aikaan kulkijoita. Tänä vuonna kirkkorantaan saadaan omat puistonpenkit. Istumapaikkoja jatkossa noin kahdelle kymmenelle hengelle. Rannassa ei ole katosta, joten niin tuuli, sade kuin muut luonnon ilmiöt on otettava huomioon.

Punkaharjun kirkkoranta sijaitsee Punkaharjun kirkon alapuolella Puruveden rannassa.