Kirkkovaltuusto valitsi luottamushenkilöitä

Kirkkovaltuuston puheenjohtajana jatkaa Sari Behm

Savonlinnan ja Rantasalmen seurakuntaliitoksen vuoksi Savonlinnan seurakunnan kirkkovaltuuston kokoonpano muuttui vuoden vaihteessa. Rantasalmi sai edellisten vaalien tuloksen perusteella valtuustoon viisi edustajaa ja vastaavasti viisi Savonlinnan entisen kirkkovaltuuston edustajaa putosi valtuustosta. Rantasalmelta kirkkovaltuustoon nousivat Juho Tiainen, Kari Lappalainen, Suvi Korhonen, Kauko Wilkman ja Helena Kärkkäinen.

Vuoden ensimmäisessä kokouksessaan 19. tammikuuta kirkkovaltuusto teki henkilövalintoja. Kirkkovaltuuston puheenjohtajana jatkaa Sari Behm Varapuheenjohtajaksi valittiin Juho Tiainen.

Kirkkoneuvoston varapuheenjohtajana jatkaa Merja Immonen. Hänen henkilökohtaiseksi varajäsenekseen valittiin Niina-Kaisa Tuorila. Kirkkoneuvoston puheenjohtajana toimii kirkkoherra.

Kirkkoneuvoston jäseniksi valittiin Irja Härmälä, Rauni Liukko, Tuula Rasimus, Touko Ahokas, Arja Saarikoski, Outi Kurttila, Anne Käyhkö, Martti Konsti, Poku Sihvonen, Olli-Pekka Kristiansson ja Tero Mikkonen.

Kirkkovaltuusto toimitti myös Rantasalmen kappeliseurakunnan kappelineuvoston vaalin. Valituiksi tulivat Merja Koivula-Laukka, Pia Julkunen, Lea Nyrhinen, Suvi Korhonen, Kari Lappalainen, Juha Eronen, Kauko Wilkman ja Irja Härmälä.

Muiden asioiden kohdalla valtuutettu Iikka Muhonen ilmoitti tekevänsä kirkkoneuvostolle oikaisuvaatimuksen Rantasalmen Kaarnetsaaren vuokraamisesta Lomakylä Järvisydämelle. Muhonen katsoi, että asiassa on edetty hyvän hallintotavan vastaisesti ja liian nopeasti. Saaren olisi Muhosen mukaan pitänyt olla julkisesti vuokrattavana.

Valtuutettu Juho Tiainen Rantasalmelta totesi, että pohjakeskustelu saaren vuokraamiselle käytiin jo ennen liitosneuvottelujen alkua.
- Aikataulu on ollut tiukka, mutta asia eteni hyvässä hengessä rantasalmelaisten näkökulmasta, Tiainen totesi.

Talousjohtaja Kari Virtasen mukaan menettelyssä ei ole tehty virhettä. Mikäli kirkkoneuvosto pitää vuokrauspäätöksestä kiinni, Muhosella on oikeus valittaa asiasta hallinto-oikeuteen.

Liitosneuvotteluissa Savonlinnan seurakunnan yhtenä ehtona oli, että Kaarnetsaaren leirikeskus ei jää yhdistyneen seurakunnan käyttöön. Vaihtoehtoina oli myydä tai vuokrata saari rakennuksineen. Markkinatilanteen vuoksi seurakunta katsoi vuokrauksen parhaimmaksi vaihtoehdoksi.

Kaarnetsaari on kirkkoneuvoston päätöksellä vuokrattu viiden vuoden määräajaksi matkailukäyttöön. Vuokrahinta on arvonlisäveroineen noin 5000 euroa vuodessa.

2016-01-19 20:24:00.0