Savonlinnan seurakunnan yhteisvastuukeräyksen tuotto 22 840,76

Lämmin kiitos kaikille lahjoittajille sekä vapaaehtoisille kerääjille, jotka toteuttivat keräyksen.

Kevään yhteisvastuukeräys tuotti seurakunnassamme  upeat 22 840, 76 euroa ajalla 4.2.-1.5. Lahjoituksia kertyi eniten listakeräyksen ja lipaskeräyksen kautta. Lahjoittajat käyttivät ahkerasti myös verkkolahjoitusmahdollisuutta.

Yhteisvastuukeräyksessä olivat mukana kaikki Suomen seurakunnat yhteensä yli 35 000 vapaaehtoisen voimalla. Keräyksen esimiehenä toimi hiippakuntamme piispa Seppo Häkkinen.

Suomessa Yhteisvastuukeräyksellä tuetaan taloudellisesti vaikeassa tilanteessa eläviä ihmisiä yhteistyössä Kirkon diakoniarahaston ja paikallisseurakuntien kanssa. Diakoniarahastosta myönnetään noin 2 000–4 000 euron suuruisia kertaluontoisia avustuksia seurakuntien diakoniatyön kautta esimerkiksi välttämättömiin hankintoihin tai talouden tasapainottamiseen sairauden, pitkittyneen työttömyyden tai yllättävän elämäntilanteen vuoksi kohtuuttomiin vaikeuksiin joutuneille ihmisille. Seurakunnissa yhteisvastuuvaroin pyritään tuomaan välitöntä helpotusta vähävaraisten ihmisten arkeen esimerkiksi ruoka-avun kautta.

Ulkomailla yhteisvastuuvaroin autetaan katastrofien ja konfliktien aiheuttamissa hätätilanteissa pahiten kärsineitä ihmisiä. Heille turvataan muun muassa riittävän ravinnon ja puhtaan veden saanti sekä mahdollisuus terveydenhoitoon, majoitukseen, lasten koulunkäyntiin ja perheiden toimeentuloa parantavaan koulutukseen. Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.

Savonlinnan vapaaehtoiset kokoontuivat viettämään perinteistä keräyksen päätös- ja kiitostilaisuutta seurakuntakeskukselle 30.5. Illan musiikista vastasi Linna La Swing yhdessä Countryside Girls -lauluyhtyeen kanssa.

Iltakahvien kanssa pohdittiin yhdessä keräyksen sujumista ja tulevaisuuden suunnitelmia. Seurakunnasta mukana olivat lähetyssihteeri Sakari Seppälä sekä diakoniatyöntekijät Leila Mäkitalo,  Jukka Rahikainen ja Rauni Pirinen.

Savonlinnan vapaaehtoisia keräyksen päätöskahveilla

Musiikkituokio