Rantasalmen 440-vuotisjuhlaa vietetään sunnuntaina 15.4.

Rantasalmen kunnan perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 440 vuotta. Rantasalmen kappeliseurakunta juhlistaa pyöreitä vuosia juhlistetaan koko kylän voimin.

Juhlapäivä alkaa jumalanpalveluksella kirkossa klo 10. Messun jälkeen jatketaan lounaalla ja kotiseutujuhlalla Kirkkorinteen seurakuntatalolla. Juhlaan ovat tervetulleita kaikki rantasalmelaiset - sekä nykyiset että toiselle paikakunnalle muuttaneet.

Juhlan järjestää Rantasalmen kappeliseurakunta.

Vapahtaja palaa kotiin

Sunnuntaina juhlitaan paitsi Rantasalmen juhlavuotta, myös tärkeää kotiinpaluuta. Vanhan puukirkon alttarimaalaus ”Vapahtaja ristillä” vihitään tilaisuudessa uuteen käyttöönsä. Maalaus on nyt sijoitettu Kirkkorinteen kappelisaliin, jossa se on mukana saattamassa kappelisalissa siunattavia vainajia viimeiselle matkalle.

”Vapahtaja ristillä” on alun perin osa vuonna 1904 puretun vanhan puukirkon kolmiosaista alttariteosta, jonka maalasi Daniel Åkerman vuoden 1840 tienoilla. Åkerman oli ammatiltaan maanmittari ja maanmittarikouluissa annettiin myös taideopetusta. Tuon ajan säätyläisten tapaan Åkerman sitten todennäköisesti lahjoitti maalauksen Rantasalmen seurakunnalle. Kirkon purkamisen jälkeen maalaus unohtui uuden kirkon varastoon. Kirkko tuhoutui tulipalossa kesäkuussa 1984, mutta onneksi maalaus saatiin pelastettua. Viime vuonna tummunut maalaus otettiin jälleen esille kirkon varastosta ja kappelineuvosto päätti lähettää sen kunnostettavaksi Valamon luostarin konservointilaitokseen. Kunnostus toteutettiin Pakomaan testamenttivaroilla.

Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitoksen johtaja, professori Heikki Honka Jyväskylän yliopistosta on perehtynyt maalauksen historiaan ja saapuu esitelmöimään aiheesta kotiseutujuhlaan. Honka näkee teoksen kunnostamisen ja käyttöönoton erittäin merkittävänä asiana. Hänen mukaansa kirkkotaiteen arvoa ei mitata rahassa, vaan se on osa seurakunnan identiteettiä ja suomalaista kulttuuriperintöä.

Päivän ohjelma

Juhlajumalanpalvelus kirkossa 15.4. klo 10

• Saarna vs. aluekappalainen Susanna Vihavainen, avustavana pappina Jussi Leppäniemi ja kanttorina Sauli Rissanen.

Kotiseutujuhla Kirkkorinteellä n. klo 11.30-13

• Aikamiehet-kuoro ”Kevätlinnuille etelässä.”

• Esitelmä, professori Heikki Hanka, Jyväskylän yliopisto:

”Rantasalmen entinen alttaritaulu Vapahtaja ristillä”

• Rantasalmen laulu

Mon Apr 09 08:53:00 EEST 2018