Muistoja 50-vuotiaan Ystäväpalvelun eri vuosikymmeniltä: "Kaikki ok?"

Kerttu Luukkanen oli mukana ystävätoiminnassa jo 70-luvulla.

Harvalla ihmisellä on suora näköyhteys entiseen työpaikkaansa vielä eläkepäivinään. Kerttu Luukkanen, 80, asuu Linnanhovin viidennessä kerroksessa ja katsoo olohuoneensa ikkunasta Äkkiväärää eli kaupungintaloa. Siinä toimi kasvatus- ja perheneuvola, jonka kanslistina Kerttu oli. Hän jäi eläkkeellä 1999 palveltuaan Savonlinnan kaupunkia 36 vuotta.

Kerttu Luukkanen tuli Ystävärenkaan sihteeriksi 1973, kun edellinen sihteeri, alusta asti mukana ollut Kerttu Toiviainen lopetti. Ystävärenkaan puheenjohtaja oli kasvatus- ja perheneuvolan psykologi Leena Keski-Nisula. Oli käytännöllistä, että puheenjohtaja ja sihteeri olivat samassa työpaikassa. Luukkanen kirjoitti kokouspöytäkirjaa kuivamustekynällä vahakantiseen ruutuvihkoon ihan samoin kuin edeltäjänsä. Tapahtumat olivat pieniä, mutta ystävärenkaan joukko oli uskollista väkeä. Lokakuussa 1973 tutustuttiin uuteen seurakuntataloon rovasti Kusti Korhosen opastuksella. Seuraavissa kokouksissa suunniteltiin koulutusta ja virkistysretkiä.

Luukkanen jäi pois toimikunnasta 1974, kun nuorin hänen neljästä lapsestaan syntyi. Perheenäidin ja ansiotyön yhdistäminen vei kaiken ajan. - Kyllä minä sen aatteen takana olen aina ollut, Kerttu vakuuttaa. Hän kävi sekä SPR:n että seurakunnan ystäväpalvelun koulutuksissa, ja on ollut aktiivisesti ystävänä viimeiset 15 vuotta. Ystävän kanssa soitellaan ja tavataan silloin tällöin ilman mitään erityistä ohjelmaa. Tehdään kryptoja, keskustellaan. Luukkanen on ollut leskenä parisenkymmentä vuotta. Vuonna 2002 hän muutti laitakaupungilta keskustaan , ja on asunut nykyisessä Linnanhovin asunnossa viisi vuotta.

Kerttu Luukkanen on iloinen ja puhelias karjalainen. Siksi hänen on ollut helppo tutustua myös kerrostalon naapureihin. Joku toinen yksinäinen saattaa pyytää vain haastelemaan, kun ”suu liimautuu muuten kiinni”. Puhelinyhteys on mainio tapa pitää yhteyttä toisiin yksin asuviin. Kerttu näyttää Viva-lehden juttua, jossa 79-vuotias Marjatta Leppänen pitää tekstiviestillä yhteyttä kolmeen muuhun ikätoveriinsa.

Ideana on, että yksi neljästä naisesta lähettää vuorollaan tekstiviestin joka aamu kolmelle muulle. Aamuisin heidän puhelimeensa ilmestyy usein pelkkä kysymys: ”Kaikki ok?” Ystävättäret haluavat tietää, ettei kukaan kavereista ole pulassa. Tekstiviesti tuo kaikille iloa ja turvaa.

Toimittaja Maija Jalkanen

2018-01-16 08:16:01.0