50 vuotta ystävyyttä

Seurakunnan ja Punaisen Ristin Savonlinnan osaston Ystäväpalvelu täyttää 50 vuotta. Ystäväpalvelua julitaan Seurakuntakeskuksessa la 28.10. klo 13 alkaen. Juhlaan ovat kaikki tervetulleita!
kimppu_pienennetty_L.jpg

Idea Ystävärenkaasta syntyi syksyllä 1967 rovasti ja ruustinna Korhosen sekä seurakuntasisar Helena Koukkarin ajatuksissa. Kevättalvella 1968 mukaan tuli SPR:n Savonlinnan osasto. Yhteisen neuvottelun jälkeen päätettiin pitää neljän illan kurssi 29.3- 9.4.1968 aiheina eläketurva, kotisairaanhoito, liikunta, vanhusten ruoka, käsityöt ja askartelu. Ystäviksi sitoutui 30 henkilöä. Ystävärenkaan sihteerinä toiminut Kerttu Toiviainen kirjoitti elokuussa 1968 pöytäkirjaan: ”Yleinen toteamus oli, että me ystävät emme olekaan se antava puoli, sillä eroituksetta jokainen tuntui itse saaneen niin runsaasti siunausta ja elämänkohtaloiden tuntemusta, että olimmekin itse rikastuneet.”

Nyt 50 vuotta myöhemmin ystävätoiminta on kasvanut ikäihmisten ystävärenkaasta Ystäväpalveluksi, joka tarjoaa tukea, arjen apua ja ystävyyttä kaikissa elämänvaiheissa.

Ystäväpalvelua juhlistetaan Seurakuntakeskuksessa 28.10. klo 13 alkaen. Juhla on kaikille avoin. Juhlassa esiintyy näyttelijä ja teatteriohjaaja Tarja Pyhähuhta, lauluyhtye Los Weteranos sekä Linnan Lausujat. Pastori Jaana Paju puhuu aiheesta "Olemassaolomme sydämessä”. Kahvitarjoilu noin klo 14.15 alkaen.

Ystäviä tarvitaan juuri nyt enemmän kuin koskaan. Toiminnasta kertovat lisää Savonlinnan seurakunta: diakoniatyöntekijä Leila Mäkitalo, p. 044 7768055  leila.makitalo@evl.fi  tai SPR Marjatta Mutikainen p. 050 336 7080, marjatta.mutikainen@hotmail.com

Poimintoja SPR:n  Savonlinnan osaston ja Savonlinnan seurakunnan Ystävärenkaan toiminnasta vuosilta 1967- 1974. Toimittaja Maija Jalkanen.

Thu Oct 12 12:25:00 EEST 2017