Kerimäen Metallimessuun saapui yli 700 painavan Sanan ja raskaan virren ystävää

Kerimäellä vietettiin lauantaina 30.9. Metallimessua. Isoon kirkkoon saapui huikea määrä messuvieraita. Mukana olivat myös kaikki ensivuoden riparilaiset, sillä tapahtuma käynnisti seurakuntamme vuoden 2018 rippikoululeirit.

Metallimessu on evankelis-luterilainen ehtoollismessu, jonka virret on sovitettu metallimusiikista tuttuun raskaaseen muotoon. Metallimessua toteuttaa Metallimessuryhmä, joka on kiertänyt Suomea jo yli 10 vuotta. Yhteensä Metallimessuja on järjestetty jo yli sata kertaa. Kerimäen Metallimessu oli kuitenkin kaikkien aikojen ensimmäinen Savossa järjestetty tapahtuma. Messussa Liturgina toiminut Haka Kekäläinen tosin kyseli, ollaanko nyt oikeasti Savossa vai Savo-Karjalassa ja savolaiset vastasivat tällä kertaa äänekkäämmin.

Kerimäen Metallimessua oli toteuttamassa viiden soittajan bändi, kolmihenkinen kuoro sekä kaksi laulajaa. Messussa saarnasi kirkkoherra Sammeli Juntunen.

Messun aikana kuultiin yhteensä kymmenen metalliseen muotoon taottua virttä. Metallimessu on osa reformaation merkkivuotta eli messuvieraat pääsivät tietenkin veisaamaan Jumala ompi linnamme metalliversiona. Herraa hyvää kiittäkää puolestaan oli ainoa illan aikana kuultu virsi, joka on ollut mukana jokaisessa järjestetyssä messussa.

Haka Kekäläisen mukaan Metallimessuryhmä oli odottanut Kerimäen kirkon messua maltamattomasti, ja osa heistä jo hyvin kauan: Haka itse oli jo rippikouluikäisenä Kerimäellä käydessään haaveillut, että saisi joskus kokea jotain tällaista Isossa kirkossa. Haka päätti messun sanoin: "Yli sata messua on vedetty ja silti ollaan nyt just ihan täpinöissä."

Kiitos kaikille teille, jotka saavuitte viettämään Metallimessua Kerimäelle. Lämmin kiitos myös kaikille mukana olleille vapaehtoisille.

2017-10-02 12:13:34.0