Ruusubegonia yleisin kesäkukka hautausmailla

Erilaisia hautakukkia on tilattu seurakunnan hautausmaille yhteensä noin 26 000 kappaletta. Eniten on tilattu ruusubegoniaa, melkein 13 000 kukkaa.
kukat-web_THUMB.jpg

Seurakunnan hautojenhoitosopimukseen kuuluvat kesäkukat istutetaan hautausmaille kesäkuun alussa. Eniten istutetaan punaista ruusubegoniaa, jota on tilattu 12 800 kappaletta. Savonlinnan seurakunnan hoidossa on yhteensä kolmetoista hautausmaata ja erilaisia hoitosopimuksia on yhteensä noin 7 200 kappaletta.

Ruusubegonia viihtyy aurinkoisella, puolivarjoisalla ja varjoisalla kasvupaikalla. Se kukkii paremmin ulkona kuin sisällä.
Pystykasvuinen ruusubegonia on kestävin ja näyttävin kesäkukka hautausmailla. Myös pelargoniaa ja markettaa on voinut tilata haudalleen.

Metrin levyiselle haudalle sopimus sisältää kaksi kukkaa, jotka istutetaan mustiin altakasteluruukkuihin. Lisäkukiksi haudoille suositellaan leikkokukkia. Hautausmaan toimistossa on myytävänä muovisia suppiloita tähän tarkoitukseen.

Haudan haltijan ei tarvitse huolehtia kukkien kastelusta tai lannoituksesta kesän aikana, vaan haudan hoito sisältää myös kukkien hoidon. Kuihtuneita kukkia poistetaan säännöllisesti, mutta toki haudan haltijakin voi sitä tehdä.

2017-03-24 09:53:25.0