Seksuaalivähemmistöjen puolesta rukoillaan seurakunnassa

Kirkkoneuvoston tekemä päätös seksuaalivähemmistöjen puolesta ja kanssa rukoilemisesta pätee edelleen Savonlinnnan seurakunnassa. Päätös sulkea seksuaalivähemmistöjen kanssa rukoileminen kirkkojen ulkopuolelle on voimassa toistaiseksi. Tästä ja muusta seksuaalivähemmistöjen kohtelusta seurakunnassa keskustetiin sunnuntaina vilkkaasti kaksituntisessa yleisökeskustelussa, jonka oli kutsunut koolle kirkkoherra Sammeli Juntunen "Syrjimätön seurakunta" -toimintaryhmän esittämien teesien johdosta.
IMG_5378_L.jpg

Keskustelua moderoinut työnohjaaja Merja Tuomisto-Mielonen esitti tunteita herättäneen keskustelun aluksi neljä pääperiaatetta, joita keskustelussa tulisi noudattaa: toisten kunnioittamista, suoraa puhetta, toisen kuuntelemista sekä lopullisen ratkaisun viivyttämistä. Hän esitteli myös neljä eri tasoa (tunteiden ja kokemuksen, uskon, teologisen sekä kirkon ja seurakunnan tason), joita samaa sukupuolta olevien suhdetta ja kohtelua seurakunnassa yleensä lähestytään.  Näitä kaikkia näkökulmia kuultiin sunnuntain keskustelussa, johon osallistui reilut viisikymmentä ihmistä.

Keskustelun aluksi kirkkoherra Juntunen sekä Syrjimätön seurakunta -ryhmän edustaja Heikki Härkönen esittivät lyhyesti kantansa, jonka jälkeen puheenvuoroja käyttivät muun muassa Iina Särkkä (Savon SeTa), Marjaana Toiviainen (Oulunkylän seurakunta), Jouni Backman, Juho Tiainen (Savonlinnan kirkkoneuvosto), Toivo Loikkanen (Kerimäen kappeliseurakunta), Arto Liukko, Leena Hara, Hannu Sihvonen,  Tellervo Laukkanen, Juhani Heiska, Luise Liffländer-Leskinen, Ilkka Ketolainen ja Pellervo Kokkonen.

Keskustelun lopuksi kirkkoherra Sammeli Juntunen kertoi, että kirkkoneuvoston tekemä päätös on voimassa toistaiseksi. Savonlinnan seurakuntaan ja kirkkoon ovat tervetulleita myös seksuaalivähemmistöjen edustajat. Heidän liittonsa puolesta voidaan myös rukoilla. Rukoileminen ei kuitenkaan muuta kirkon käsitystä avioliitosta miehen ja naisen välisenä liittona eikä sitä tehdä kirkossa. Kirkkoneuvoston päätökseen voi tehdä oikaisuvaatimuksen vielä maanantain ajan, mutta myös aiheesta tullutta adressia käsitellään kirkkoneuvostossa.

2017-03-12 14:50:01.0