Enonkoski juhli 130 vuotista kirkkoaan

Salaman polttaneen Enonkosken ensimmäisen kirkon paikalle rakennetun puukirkon tornin risti katsoo Ylä-Enonveden ulapalle, koska juuri kirkon rakentamisen alla tapahtunut seurakuntalaisten vesimatka emäkirkolle Kerimäelle oli vaatinut useita ihmishenkiä. Nyt kirkolle ja viereiseen seurakuntataloon kokoontunut juhläväki ei muistellut vanhoja, vaan kappelineuvoston puheenjohtaja Riitta Parttimaa-Redsvenin mukaan haluaa katsoa eteenpäin ja tuleviin sukupolviin.
Enonk3_M.jpg

Kunniakkaan 130 vuoden iän saavuttaneen kirkon suunnitteli arkkitehti Magnus Schjerfbeck ja se vihittiin käyttöön Porvoon hiippakunnan piispan toimesta 6.3. 1887 miltei täsmälleen 130 vuotta sitten. Juhlamessuun, jonka liturgina toimi aluekappalainen Pekka Auvinen, oli kokoontunut 150 seurakuntalaista.

Ennen juhlamessua kirkkoväki teki kunniakäynnin kirkonrakentaja A.J. Pulkkisen haudalle vanhalla hautausmaalla ja messun jälkeen seppele laskettiin sankerivainajien haudalle. Kirkkopihassa sijaitsevaan sankarihautausmaahan on haudattu 131 vapaus-, talvi- ja jatkosodan vainajaa. Juhla-aterialla seurakuntatalolla nautittiin lihakeittoa ja kakkukahvit.

Enonkosken kappeliseurakunnan suuri päivä jatkui vielä klo 13 alkaneessa juhlassa, jossa esiintyi muiden muassa kirkkokuoro kanttori Mika Siekkisen johdolla, kuultiin runoesityksiä sekä viralliset tervehdykset.

Sun Mar 05 16:20:00 EET 2017