Sinikka Litmanen eläkkeelle Tuomasmessulla

Sinikka 5.9.16_THUMB.jpg

Sunnuntaina 16.lokakuuta Kerimäen Talvikirkossa toimitettava Tuomasmessu on kanttori Sinikka Litmaselle tärkeä tapahtuma. Sen lisäksi, että se on hänen yli neljäkymmenvuotisen kanttorinuransa viimeinen virkatoimitus, se tapahtuu Uskonpuhdistuksen päivänä, mikä on tietysti hohdokas lopetus pitkälle työuralle.
- Martti Luther oivalsi musiikin merkityksen seurakunnan messussa ja antoi yhteiselle virrelle tärkeän tehtävän messun eri kohdissa. Sain vierailla 2013 Saksassa Wittenbergissä Lutherin kotona. Vierailu oli vaikuttava kokemus, kertoo Litmanen.
 - Itselleni jumalanpalvelusmusiikin valmistaminen on ollut parasta ja haasteellisinta työurani aikana. Minulla on ollut etuoikeus valmentaa eri kuoroja; lapsikuoroa, nuorisokuoroa, kirkkokuoroa ja kamarikuoroa. Kuorotoiminnan keskeinen tehtävä on ollut laulujen harjoittaminen ja esittäminen erilaisissa messuissa. Tulevassa Tuomasmessussa on mukana kirkkokuoro, joka on ollut minulle erittäin tärkeä yhteisö vuosien varrella.
      Kanttorin työ on hyvin monimuotoista ja laaja-alaista, siinä saa työskennellä eri ikäryhmien kanssa ja musiikkityössä on saanut käyttää ammattitaitonsa rikkaasti ja monipuolisesti. Joitakin mainitakseni; messut, toimitukset, kuorotoiminta, konsertit, rippikoulu, virsilaulutilaisuudet, seurakuntajuhlat ym. Mutta vaikka kanttorin työ on laaja ja tavoittaa kaikki ikäluokat niin työ on melko yksinäistä puurtamista, koska monissa seurakunnissa on vain yksi kanttori, pohtii Litmanen.
      Litmasen työuran aikana on kirkossa tapahtunut monia uudistuksia, esimerkiksi virsikirjan uudistus, Raamatun uusi käännös, messusävelmien uudistus ja nyt viimeisimpänä uusi virsikirjan lisävihko, joka otetaan käyttöön adventtina.
 - Olen saanut jo tutustua uuteen vihkoon ja olen iloinnut uusista raikkaista ja monipuolisista virsistä. Ehdottomasti suosittelen tutustumaan. Saamme laulaa jo muutamia uusia virsiä Tuomasmessussa 16.10. klo 16.
     - Nöyränä ja kiitollisena jätän kanttorin työt ja siirryn ansaituille vapaille. Ja kiitän seurakuntalaisia, työtovereita ja kuorolaisia yhteistyöstä ja kannustuksesta vuosien varrella, sanoo Litmanen.

2016-09-19 12:41:38.0