Kerimäen kirkko

Kerimäen kirkko on 1642 perustetun evankelis-luterilaisen seurakunnan neljäs tai viides kirkko. Se on aikansa kirvesmiestaidon näyte. Perimätiedon mukaan kirkkoa kutsuttiin Aabrahamin kirkoksi. Pohjakaava edustaa sekä kaksoisristikirkon että keskeis- ja pitkäkirkon synteesiä.

Aikaisemmat kirkot sijaitsivat silloisen kirkonkylän, Kerimäenkylän Kallunmäellä. Piirustukset uutta kirkkoa varten toimitti silloisen rakennushallituksen arkkitehti Anders Fredrik Granstedt. Ne eivät pitäjäläisiä tyydyttäneet, sillä suunnitelma oli laadittu vain 1500 henkeä varten. Pitäjän väkiluku oli yli 12 000 ja haluttiin kirkko, johon mahtuisi puolet asukkaista kerralla. Granstedt laati 1844 uudet piirustukset aikaisempia suurentaen. Rakennustyöt aloitettiin samana vuonna.

Kirkon urakoitsijana toimi rakennusmestari A.M. Tolpo, jonka kuoltua hänen poikansa Theodor Tolpo vei hankkeen loppuun. Kirkko valmistui 25.9.1847, ja Porvoon hiippakunnan piispa C.G. Ottelin vihki sen jumalanpalvelushuoneeksi helluntaina 11.6.1848.

Kerimäen kirkko on kristikunnan suurin puukirkko ja Suomen suurin kirkkotila. Sen pituus on 45 metriä, leveys 42 m ja korkeus kuvun kohdalla 27 m, ristin huippuun 37 m. Penkkien yhteen laskettu pituus on noin 1670 m ja istumapaikkoja löytyy yli 3000 hengelle. Seisomapaikkoineen kirkkoon mahtuu noin 5000 henkeä.

Aleksandra Såltinin 1890 maalaaman alttaritaulun aiheena on raamatunkohta "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon", Matt. 11:28. Se on ollut seurakunnan tunnuslausena ja samalla Raamatun sanalla messussa kutsutaan ehtoolliselle.
Kangasalan Urkutehtaan valmistamat 20-äänikertaiset urut asennettiin 1894. Kirkossa on 1882 hankittu kristallikruunu ja 1911 Josef Stenbäckin suunnittelemat viisi kynttiläkruunua. Kirkkoa ei voi lämmittää, joskin sinne asennettiin 1915 kahdeksan kamiinaa, joita viimeksi lämmitettiin 1940-luvun lopulla. Jäljellä on vielä neljä kamiinaa.

Kirkkoa on korjattu vuosina 1972–1975, jolloin se maalattiin sekä ulkoa että sisältä. Seuraava ulkomaalus toteutettiin 1988-89. Viimeksi kirkko ja kellotapuli maalattiin ulkopuolelta 2009. Maalaus tehtiin käsin ja maalia kului noin 4000 litraa. Kustannukset olivat noin 750.000 euroa. Kirkkohallitus ja TE-keskus tukivat hanketta ja lahjoitusvaroja saatiin noin 72.000 euroa. Kerimäen seurakunnan osuudeksi kustannuksista jäi noin 180.000 euroa, joka katettiin metsänmyyntituloilla.


Kirkko toimii kesäkirkkona, jolloin se palvelee jumalanpalvelusten ja monien muiden tilaisuuksien näyttämönä. Joka kesä siihen tutustuu noin 20.000 turistia eri puolilta maailmaa. Jouluaamuna seurakunta kokoontuu kylmään, mutta lämmintunnelmaiseen, satojen kynttilöiden valaisemaan kirkkoon. Vuosina 2014-2017 Savonlinnan oopperajuhlat palasivat maailmaan suurimpaan puukirkkoon ja toteuttivat molempina kesinä yhden suuren konsertin.

Kirkon vihkimisestä tulee 11.6.2018 170 vuotta. Juhlaa vietetään 10.6.2018.

Ison kirkon jatkeeksi rakennettiin 1932 pieni kirkko talvikirkoksi sakaristoa suurentamalla. Samalle paikalle valmistui 1953 kokonaan uusi "talvikirkko" kylmän vuodenajan jumalanpalvelushuoneeksi. Nykyisen asunsa se sai 1997 peruskorjauksessa.

Kirkonkellot

Iso kello on valettu 1884 Osbergin tehtaassa Helsingissä. Se painaa 600 kg ja on halkaisijaltaan 90 cm. Tekstissä lukee Soittakaamme Herralle. Kunnia olkoon Jumalalle korkeudessa ja maassa rauha, ihmisille hyvä tahto. Kerimäen seurakunta 1884.
Pieni kello on valettu 1684, GW Tinis Tukholma, XZ. Jakob Birman. Se painaa 400 kg ja on halkaisijaltaan 64 cm.

Kellotapuli rakennettiin samaan aikaan kuin kirkkokin. Kellotornin korkeus maasta on 42 metriä. Siinä on kaksi kirkonkelloa, pieni vuodelta 1684 ja suuri vuodelta 1884.


Kerimäki church

The church of Kerimäki is the world´s largest Christian wooden church and has the most spacious interior in Finland. It is 45 meters long, 42 meters wide and 27 meters high. The hight of the dome is 37 meters.

The vicker and dean Fredrik Neovius, who held office in the 1840´s, was of the opinion that half of the people of the parish should be able to meet for worships at the same time. The original design drawings were even sent back to enlarge the church to place 5000 people.

The huge church of Kerimäki was designed by the Finnish architect A.F. Granstedt and the construction was completed on September 25th 1847. The construction of the church took place under the direction of church-builder Axel Magnus Tolpo, but after his sudden death his son Theodor Tolpo took over. The parishioners had to take part in the building according to their income bracket. Every man aged between 15 and 60 was obliged to participate in the building. The church was completed in three years.

The church of Kerimäki is a short-armed double cruciform church. It is a miracle of it´s own time, a masterpiece of carpentry with it´s pews, columns, galleries, tie beams, arches, dome and lanters.

The altarpiece was painted by Aleksandra Såltin in 1890. The organ, which has a registration of twenty stops and was constructed by the Kangasala organ factory, was mounted in 1894.

There is no permanent heating in the church, and therefore it is used in the summertime and another time only in special occasions. Early in the Christmas morning the parishioners gather in the cold church, which is lit by hundreds of candles and thus filled with a warm atmosphere. In the summer about 50 000 people from all over the world come to visit the church. The church is an integral part of the local identity and famous place for weddings, concerts and  festivals.